Korzystanie z taksówek jest dziś szybsze i wygodniejsze niż kiedykolwiek wcześniej, co potwierdza fakt, że w 2024 roku w samej stolicy działało ich prawie 59 tysięcy. Zamówienie przejazdu zajmuje zaledwie kilka kliknięć, ale coraz więcej pasażerów oczekuje nie tylko komfortu, a przede wszystkim bezpieczeństwa. Jesienią 2025 wystartowało nowe oznaczenie na taxi. Co to oznacza dla pasażerów?

W odpowiedzi tę potrzebę Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych wprowadza inicjatywę „Zweryfikowana taksówka”. Projekt, który da pasażerom pewność, że partner flotowy realizujący ich przejazd spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa. Naklejka umieszczona na pojeździe będzie jednoznaczną informacją, że zarówno kierowca, jak i samochód przeszli szczegółowy proces weryfikacji i kontroli prowadzony przez profesjonalny podmiot branżowy.

– Dzięki jasnemu wyróżnieniu sprawdzonych taksówek pasażerowie zyskują pewność, że korzystają z usług zgodnych z najwyższymi normami, a kierowcy – narzędzie, które potwierdza ich rzetelność i profesjonalizm. Jako zaufany partner Polskiego Związku Pracodawców Automatyki (PZPA) stawiamy na rozwiązania, które realnie zwiększają komfort i bezpieczeństwo podróży. Wierzymy, że taka forma certyfikacji stanie się standardem, który przełoży się na dalszy rozwój branży, umacniając relacje między pasażerami a operatorami transportu. To właściwy kierunek – ku bardziej odpowiedzialnym i nowoczesnym usługom. – komentuje Wiktor Grejber z Natviol

Zanim kierowca odbierze pierwszy kurs

Proces weryfikacji kandydatów jest wieloetapowy i prowadzony przez wyspecjalizowane zespoły. Kierowca musi mieć ukończone 18 lat, posiadać ważne polskie prawo jazdy oraz aktualny dokument tożsamości. Wymagane są również badania lekarskie i psychologiczne dla kierowców zawodowych oraz zaświadczenie o niekaralności z kraju pochodzenia, nie starsze niż 30 dni. Każdy kandydat musi posiadać identyfikator kierowcy lub być zgłoszony do licencji taksówkarskiej właściwego urzędu miasta bądź gminy. Dokumentację uzupełnia wypis z licencji partnera flotowego dla pojazdu wykorzystywanego do obsługi zleceń.

Przed rozpoczęciem pracy każdy kandydat przechodzi szkolenie wdrożeniowe, które przygotuje go do odpowiedzialnego i profesjonalnego świadczenia usług. Firmy zrzeszone w PZPA prowadzą szkolenia i akcje informacyjne dla kierowców, obejmujące m.in. przedstawienie i bieżącą aktualizację przepisów prawa drogowego, zasady dotyczące uprawnień i obowiązków kierowcy, kwestie organizacyjne oraz praktyczne aspekty wykonywania zawodu. Szczególny nacisk kładziony jest na bezpieczeństwo własne oraz pasażera.

Obcokrajowcy mogą liczyć na dodatkowe wsparcie, obejmujące pomoc w legalizacji pobytu oraz uzyskaniu wymaganych dokumentów niezbędnych do podjęcia pracy. To odpowiedź na rosnącą różnorodność środowiska kierowców.

– Jesteśmy dumni, że mogliśmy współtworzyć projekt, którego celem jest podnoszenie standardów i budowanie zaufania pasażerów do przewoźników. Pokazuje nam to, że jako firmy zrzeszone w PZPA potrafimy się samooregulować i szybko reagować na problemy i wyzwania rynku. – dodaje Wiktor Grejber z Natviol.

Po zakończeniu procesu weryfikacji, kierowcy korzystają z regularnej, często całodobowej pomocy operacyjnej, dostępnej poprzez dedykowane infolinie i centra obsługi.

Pojazd pod lupą

Nie mniej istotna niż weryfikacja kierowcy jest skrupulatna kontrola pojazdu oraz jego przygotowanie do bezpiecznego użytkowania. Każdy samochód oznaczony jako taksówka z logo PZPA musi być zarejestrowany w Polsce, posiadać ważne badania techniczne – w tym dodatkowy przegląd na Stacji Kontroli Pojazdów – oraz ubezpieczenie OC w rozszerzonym wariancie dedykowanym taksówkom. Konieczne jest również prawidłowe oznakowanie i wyposażenie zgodne z obowiązującymi przepisami lokalnymi. W zależności od miasta pojazd musi spełniać normy emisji spalin potwierdzone odpowiednimi certyfikatami. 

Przeprowadzane są regularne inspekcje floty, podczas których ocenia się nie tylko stan techniczny pojazdów, ale także kompletność dokumentacji oraz prawidłowość oznaczeń i wyposażenia.

Technologia w służbie bezpieczeństwu

Floty spod szyldu PZPA wykorzystują monitoring wewnętrzny i zewnętrzny pojazdów oraz systemy GPS oparte na sztucznej inteligencji, które umożliwiają m.in. ocenę bezpieczeństwa i płynności jazdy, weryfikację, czy kierowca nie korzysta z telefonu podczas prowadzenia, a także kontrolę stylu jazdy w duchu ekodrivingu.

Codziennie sprawdzana jest także ważność prawa jazdy kierowców. Dzięki integracji z bazą Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, osoby bez aktualnych uprawnień natychmiast tracą możliwość realizacji kursów. Dodatkowe zabezpieczenie stanowi biometryczna weryfikacja kierowców – przeprowadzana co najmniej raz na 50 kursów, ale nie rzadziej niż raz w tygodniu. To rozwiązanie daje pasażerom gwarancję, że za kierownicą zawsze znajduje się właściwa osoba.

Wciąż jednak kluczowym wyzwaniem pozostaje brak jednolitego źródła informacji o kierowcach i pojazdach. Dziś dane te są rozproszone w wielu rejestrach, co znacząco komplikuje i wydłuża proces weryfikacji. Problem pogłębia fakt, że część procedur wciąż opiera się na dokumentacji papierowej.

Rozwiązaniem mogłoby być stworzenie jednej, scentralizowanej platformy cyfrowej, która w sposób ciągły gromadziłaby i aktualizowała informacje o kierowcach, pojazdach oraz podmiotach świadczących usługi transportowe. Taki system stałby się realnym wsparciem dla firm, a zarazem wyraźnie zwiększyłby skuteczność działań organów nadzorczych, zapewniając im szybki dostęp do rzetelnych i zweryfikowanych danych.