ICAN Institute podaje, że koszty nieudanej rekrutacji mogą wynieść nawet 39 350 złotych, a w momencie odejścia pracownika – kwota ta może się potroić! Z kolei według 83% przedsiębiorców przyciąganie i zatrzymywanie talentów to częste wyzwanie, z którym borykają się podczas swojej pracy. W jaki sposób można zatem zbudować silną markę? Czy można, zwłaszcza w tak niepewnych czasach przyciągać talenty i utrzymać wizerunek firmy, w której warto pracować?
Pojęcie ścieżki kariery pracownika jest znane wielu osobom, lecz ścieżka pracownika jest już mniej popularnym terminem. Co zatem kryje się pod tym określeniem? To cała „droga”, jaką musi pokonać potencjalny pracownik od momentu zbliżenia się do firmy, do chwili, gdy wejdzie do pokoju rekrutera. Podczas tych kilku minut dana osoba ma szanse przyjrzeć się i ocenić (!) elementy takie jak: elewacja budynku, schody, recepcja, wystrój wnętrza, czy wygląd łazienki.
Wyniki badań przeprowadzonych przez firmę Devire pokazują, że już co 2 kandydat rozważający ofertę pracy ocenia biuro oraz jego lokalizację. Coraz częściej zdarza się również, że potencjalny pracownik odrzuca propozycję zatrudnienia właśnie ze względu na niedogodne warunki biurowe.
Jednym z największych pomyłek, jakie może popełnić manager lub przedsiębiorcą, jeśli chodzi o budowanie marki pracodawcy, jest brak informacji zwrotnych od pracowników. Co można z tym zrobić? Przy zatrudnianiu nowych pracowników dobrze jest konsultować się z nimi w trakcie całego procesu. Podczas rozmowy możesz dowiedzieć się, gdzie występują problemy w procesie wdrażania i jak je naprawić.
Ignorowanie usterek w procesie rekrutacji i szkolenia obecnych pracowników może być receptą na… katastrofę. Im dłużej będziesz czekać, aby rozwiązać te problemy, tym trudniej będzie Ci przyciągać stały strumień wartościowych kandydatów. Wysłuchanie obaw swojego zespołu jest niezbędne, jeśli chcesz stworzyć kulturę firmy opartą na trosce i zrozumieniu.
Jednym z najlepszych sposobów na zapewnienie Twojej firmie przewagi konkurencyjnej jest pozostawanie „na bieżąco” z nowoczesnymi technologiami. Istnieje mnóstwo narzędzi dostępnych dla przedsiebiorców, którzy próbują zoptymalizować swoje działania z zakresu employer brandingu. Przykład? Inwestowanie w takie rozwiązania jak marketing conversion, nowoczesną stronę internetową, czy atrakcyjne kampanie skierowane do potencjalnych pracowników to tylko niektóre z możliwości.
– Jeśli naszym celem jest przyciąganie najlepszych i najzdolniejszych pracowników, stworzenie silnej marki powinno być niezbędnym elementem strategii. Włączenie do tego procesu nowych technologii, takich jak np. marketing conversion, kooperacja działów HR i PR-u to dobry sposób na zbudowanie odnoszącej sukcesy i szanowanej marki pracodawcy – mówi Anna Goławska z agencji PR Commplace.
Wiele uczelni wyższych przed rozpoczęciem roku akademickiego organizuje imprezy integracyjne w górach lub nad morzem, podczas których starsi koledzy wprowadzają „pierwszoroczniaków” w kulturę organizacyjną oraz zapoznają ze specyfiką danego kierunku. Dlaczego nie przenieść tego także do firmy? To dobra okazja, aby w ciekawy sposób zapoznać nowych pracowników z wartościami przedsiębiorstwa, jednocześnie tworząc z nimi relację.
– Budowanie i nadzorowanie zespołu podczas imprez integracyjnych daje także możliwość spojrzenia na grupę pod kątem poszukiwania liderów, taktyków, czy planistów – mówi Katarzyna Bemsz, Kierownik Działu Sprzedaży i Obsługi Klientów Dworu Korona Karkonoszy, który specjalizuje się w organizowaniu wyjazdów firmowych. Podczas wykonywania ćwiczeń team buildingowych w łatwy sposób można zauważyć, jakie role naturalnie przyjmują poszczególne osoby. Dobrze zorganizowane imprezy integracyjne w górach, czy nad morzem mogą stać się kultowym elementem w kulturze organizacyjnej firmy, a uczestnictwo w nich byłoby wręcz ukoronowaniem pomyślnie zakończonego procesu rekrutacyjnego.
Weryfikacja ścieżki klienta, imprezy integracyjne w górach, marketing conversion – to tylko kilka przykładów, które mogą wesprzeć Twoją firmę w pozyskaniu prawdziwych talentów. Na koniec warto przytoczyć jeszcze myśl amerykańskiego pisarza, filozofa i publicysty – Richarda Bacha: „Im bardziej chcę coś robić, tym mniej nazywam to pracą”. Te słowa to klucz do zrozumienia, czym powinna być skuteczna strategia employer brandingowa.