Polska edukacja stoi przed jednym z największych wyzwań w swojej historii – kryzysem kadrowym. Według raportu Fundacji Teach for Poland*, zaledwie 5% polskich nauczycieli ma mniej niż 30 lat, co plasuje Polskę na jednym z ostatnich miejsc wśród krajów europejskich pod tym względem. Z drugiej strony, ponad połowa obecnie pracujących nauczycieli jest w wieku 50 lat lub więcej, co oznacza, że w perspektywie najbliższych dwóch dekad wielu z nich przejdzie na emeryturę. Taki stan rzeczy zmusza do poszukiwania rozwiązań, które pozwolą nie tylko przyciągnąć młodych ludzi do zawodu, ale także wspierać nauczycieli z dłuższym stażem w adaptacji do współczesnych wyzwań edukacyjnych.

Co musi się zmienić, by nauczyciel stał się zawodem przyszłości?

Z danych Eurostatu i OECD wynika, że populacja nauczycieli w Polsce szybko się starzeje, szczególnie w przypadku pedagogów nauczających w szkołach średnich i policealnych. Równocześnie aż 75% uczniów i studentów między 16. a 25. rokiem życia jest zdania, że nauczyciel jest „jednym z najważniejszych zawodów dla przyszłości Polski”*. Zdaniem młodych ludzi głównym czynnikiem wpływającym na wybór zawodu nauczyciela (lub jego odrzucenie) jest poczucie powołania – albo jego brak. Jako argumenty przemawiające za wyborem tej ścieżki kariery wskazali możliwość rozwoju osobistego i znaczący wpływ na życie innych. W mniejszym stopniu motywują ich bezpieczeństwo oraz stabilność pracy. Natomiast do najważniejszych demotywatorów zaliczyli niewystarczające zarobki, nadmierne obciążenie obowiązkami i niski prestiż zawodu w społeczeństwie. 

Zdaniem ekspertów, konieczne jest przygotowanie młodych ludzi do wejścia na rynek pracy, w którym zmiana jest stałym elementem rzeczywistości, a technologia odgrywa w niej kluczową rolę. Także w zawodzie nauczyciela. 

Cyfrowe narzędzia dla wszystkich 

Nowoczesne narzędzia edukacyjne coraz częściej odgrywają kluczową rolę w procesie nauczania. Nie chodzi jednak wyłącznie o wdrażanie najnowszych technologii dla młodszych pokoleń nauczycieli. Współczesne platformy muszą być także dostępne i intuicyjne dla bardziej doświadczonych pedagogów. W końcu technologia powinna być zarówno zaawansowana, jak i przyjazna w obsłudze. Dzięki temu nauczyciele – bez względu na wiek czy doświadczenie – mogą nie tylko efektywniej realizować swoje zadania, ale także czerpać większą satysfakcję z pracy.

 „EduSensus to kompleksowa platforma edukacyjna stworzona przez Nową Erę z myślą o nauczycielach, terapeutach i specjalistach pracujących z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Jest to narzędzie online, które łączy nowoczesne technologie z metodyką nauczania, umożliwiając efektywną diagnozę, terapię i wspieranie rozwoju uczniów – zarówno tych wymagających dodatkowej pomocy, jak i tych, którzy potrzebują indywidualnego podejścia w nauce.” – mówi Joanna Elmanowska z wydawnictwa Nowa Era, w którym odpowiada za rozwój produktów multimedialnych przeznaczonych dla nauczycieli i specjalistów do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. „Projektując platformę EduSensus zależało nam, aby stanowiła wsparcie dla każdego nauczyciela i szkolnego specjalisty – zarówno młodego, dopiero wchodzącego do zawodu, który chce pracować z nowoczesnymi technologiami, jak i tego z dłuższym stażem, który potrzebuje narzędzi łatwych w obsłudze i skutecznych w działaniu.” – zaznacza. 

To podejście pozwala spełniać potrzeby obu grup. Młodzi nauczyciele doceniają innowacyjność i interaktywność narzędzi, które pozwalają im tworzyć ciekawe i angażujące lekcje. Nauczyciele ze starszego pokolenia oprócz tego cenią sobie intuicyjność obsługi platformy. Wielu z nich przyznaje, że już po pierwszym kontakcie z tym narzędziem, obawy związane z korzystaniem z platformy okazały się bezzasadne. 

Technologia jako element rekrutacji?

Nie da się ukryć, że technologia odgrywa coraz większą rolę w codziennej pracy nauczycieli**. Młodzi pedagodzy wchodzący do zawodu oczekują dostępu do nowoczesnych narzędzi, które ułatwią im realizację zadań i pozwolą rozwijać umiejętności cyfrowe. Z kolei starsi nauczyciele doceniają wsparcie, jakie oferują im proste w obsłudze rozwiązania, które oszczędzają czas i minimalizują stres.

„Dostęp do nowoczesnych narzędzi edukacyjnych to nie tylko kwestia komfortu pracy nauczycieli, ale także ich motywacji do pozostania w zawodzie. Dlatego platforma EduSensus to narzędzie odpowiednie dla nauczycieli niezależnie od wieku czy poziomu zaawansowania technologicznego” – podkreśla Joanna Elmanowska z Nowej Ery. – „Jednocześnie odpowiada na rosnące wyzwania współczesnego szkolnictwa, w tym na potrzeby uczniów neuroróżnorodnych. Dzięki bogatym zasobom interaktywnym, takim jak gry dydaktyczne, testy czy scenariusze zajęć, korzystanie z platformy pomaga nauczycielom w indywidualizacji nauczania, co jest kluczowe w pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Intuicyjne moduły wspierają także organizację pracy, pozwalając nauczycielom lepiej zarządzać czasem i skupiać się na wspieraniu uczniów, którzy potrzebują więcej uwagi.” – dodaje. 

Edukacja dostosowana do potrzeb

Aby sprostać wyzwaniom przyszłości, polska edukacja musi stawiać na innowacyjne narzędzia, które będą wsparciem dla nauczycieli na każdym etapie ich kariery. Te oparte na najnowszej technologii, choć nie są rozwiązaniem wszystkich problemów, odgrywają kluczową rolę w tworzeniu nowoczesnego środowiska pracy. To dzięki nim nauczyciele mogą nie tylko efektywniej realizować swoje zadania, ale także czerpać większą satysfakcję z pracy.

W dobie niedoboru kadry pedagogicznej dostęp do takich narzędzi staje się także istotnym argumentem w rekrutacji nauczycieli i budowaniu pozytywnego wizerunku zawodu. Co więcej, technologie te pozwalają na większe zaangażowanie uczniów, co przekłada się na lepsze wyniki edukacyjne. Przyszłość edukacji zależy od tego, czy uda się stworzyć środowisko pracy, które będzie wspierać nauczycieli, a nie ich obciążać. Cyfrowe narzędzia, które łączą prostotę obsługi z innowacyjnością, mogą stać się jednym z fundamentów tego procesu.

Źródła:

* Nauczyciel_ka 2040. Odważ się myśleć inaczej. https://bit.ly/4f0TxPl

** https://cyfrowapolska.org/wp-content/uploads/2024/03/Raport_Cyfrowa_Szkola_4.pdf