Aż 69 procent firm na całym świecie boryka się z niedoborem talentów. Grupa Manpower szacuje, że ten jest największy od 15 lat . W Polsce 81 procent przedsiębiorców przyznaje, że ma problem z obsadzeniem stanowisk. To znaczący wzrost w stosunku do 2012 roku. Przed dziesięcioma laty zaledwie 37 procent firm nie mogło znaleźć kompetentnych pracowników. W obecnej sytuacji na znaczeniu przybiera proces budowania teamu. Jak powinien przebiegać? Tych etapów nie można pomijać.

Najnowsze dane dotyczące rynku pracy nie napawają przedsiębiorców optymizmem. Ci cały czas mają problem ze znalezieniem pracowników z odpowiednimi kompetencjami. Brakuje ekspertów od logistyki, operatorów produkcji i maszyn, specjalistów IT, administratorów biurowych czy osób do bezpośredniej pracy z klientem .

Braki na rynku pracy zachęcają do budowania silnych teamów

Niedobór pracowników na rynku zachęca pracodawców do budowania trwałych zespół, a także rozwijania i doskonalenia kompetencji załogi. Tym bardziej, że średni koszt rekrutacji pracownika wynosi od 3 do 4 tysięcy złotych. A jakie kroki planują podjąć firmy, aby zatrzymać specjalistów w swoich strukturach? 39 proc. z nich wprowadza elastyczne godziny rozpoczęcie i zakończenia pracy, co trzecia chce połączenia pracy zdalnej z wykonywaniem zadań w siedzibie firmy, zaś 15 proc. planuje wprowadzić elastyczne godziny pracy przez cały czas.

Spotkania integracyjne – dlaczego to wciąż działa?

Pierwszym etapem budowania zespołu jest formowanie go. Drugim zaś faza szturmu, czyli ścieranie się pracowników. Rozwiązaniem problem może być wyjazd integracyjny i wspólne rozwiązywanie problemów.
– Spotkania integracyjne to świetna okazja nie tylko do budowania zespołu. Także do tego, by sprawdzić, jakie umiejętności posiadają jego członkowie. W związku z tym wiele firm decyduje się na wyjazdy do miejscowości oddalonych od dużych aglomeracji. Wpływa do nas wiele zapytań związanych z możliwością udostępnienia nie tylko pokoi, ale także zaplanowania czasu dla pracowników. W tym celu organizujemy wycieczki terenowe czy rajdy, a także różne zabawy outdoorowe – wymienia Joanna Hoc-Kopiej z Dworu Korona Karkonoszy organizującego m.in. eventy teambuildingowe dla firm.

Jak nauczyć pracowników skutecznego rozwiązywania konfliktów?

Kolejnym etapem budowania zgranego zespołu jest normalizacja. Aby ją osiągnąć konieczna jest nauka skutecznego rozwiązywania konfliktów. W tym celu firmy wybierają gry integracyjne, które wymagają od pracowników wspólnego działania. Zatem na topie są spływy kajakowe. W sytuacjach stresujących i ekstremalnych zespół łączy siły i stara się dojść do porozumienia. Integracja nie musi odbywać się w sali konferencyjnej. Na topie są także rywalizacje sportowe, gdzie wymagana jest współpraca między uczestnikami i strategiczne podejście do zadania.

Z najnowszego raportu Manpower wynika także, iż pracodawcy coraz częściej poszukują pracowników mających wypracowane umiejętności miękkie. Do takich należą m.in. odpowiedzialność, rzetelność, dyscyplina, inicjatywa, logiczne myślenie, umiejętność rozwiązywania problemów czy odporność na stres i elastyczność. Integracja pomaga w doskonaleniu tych umiejętności.

Ostatnim krokiem w budowaniu trwałego zespołu o mocnych kompetencjach jest etap działania. Podczas niego pracownicy wiedzą, w jaki sposób wykonywać obowiązki, a rolą menadżera jest jedynie nadzór nad całym procesem. Mając możliwość przetestowania się jako zespół poza pracą, wspólne realizowanie projektów zawodowych staje się zdecydowanie bardziej efektywne.