Droga od pomysłu do MVP (minimum viable product) jest długa i kręta. Jeszcze trudniejsza i bardziej wyboista jest jej kontynuacja, zwieńczona wprowadzeniem na rynek produktu końcowego. Firmy technologiczne mogą trafić na wiele przeszkód, które sprawiają, że nawet obiecujące i godne zainteresowania projekty upadają z hukiem lub przechodzą bez echa. Jedną z nich może być poważny problem technologiczny, który okazuje się dla pomysłodawcy niemożliwy do rozwiązania przy użyciu dostępnych środków (w tym także zasobów ludzkich) i posiadanej wiedzy. Są jednak sposoby, dzięki którym projekt ma szansę zakończyć się sukcesem.
W sytuacji takiej, jak przytoczona powyżej, konieczne jest sprawne podjęcie odpowiednich kroków, które mogą zwiększyć szanse na doprowadzenie projektu do końca. Jedną z możliwości jest złożenie wniosku o dofinansowanie do funduszy VC, a także próby uzyskania wsparcia unijnego – o to drugie może być jednak coraz trudniej, jako że większość projektów wspierających innowacyjność na ten moment zakończyła się, a nowych jest coraz mniej.
Obecnie, pod koniec 2022 roku, żaden fundusz unijny przekazujący środki na realizację innowacyjnych projektów nie przyjmuje nowych wniosków – w pierwszych miesiącach 2023 roku sytuacja może jednak ulec zmianie. Wszelkie informacje dotyczące ewentualnego wznowienia lub uruchomienia nowych projektów będą pojawiały się na stronach internetowych Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
– Jeżeli projekt posiada szczegółową i rzetelną dokumentację, a pomysłodawca jest w stanie przedstawić możliwy do realizacji, atrakcyjny biznesplan, istnieje szansa na zjednanie sobie instytucji, które zdecydują się wesprzeć finansowo realizację projektu. – mówi Grzegorz Putynkowski, Prezes Zarządu Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu.
Gdy jednak przedsięwzięcie boryka się z problemami natury technologicznej, taka przeszkoda może zdyskwalifikować projekt – podmioty udzielające dofinansowań ostrożnie wybierają inicjatywy godne wsparcia. Nic dziwnego – ryzykują wszak własnym, często niemałym, kapitałem.
Mianem centrum badań i rozwoju można określić jednostki naukowe wspierające przedsiębiorców, startupy i pomysłodawców innowacyjnych projektów znajdujących się w kryzysach wywołanych wystąpieniem przeszkód technologicznych. Oferta centrum R&D może obejmować wsparcie merytoryczne, uzupełnienie kwalifikacji (desygnowanie zespołów naukowców i ekspertów specjalizujących się w danej dziedzinie) oraz kompleksowe prowadzenie badań, w tym badań rynku.
– Zbyt wiele dobrze rokujących projektów zatrzymuje się na etapie planowania i nie wchodzi w fazę badań i rozwoju z powodu niewystarczających kwalifikacji – zauważa Grzegorz Putynkowski z Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu. – Zaangażowanie centrum R&D w prace nad produktem już na wczesnym etapie może odwrócić ten niekorzystny trend i sprawia, że szanse na powodzenie projektu rosną nawet o kilkaset procent – konkluduje.
Co istotne, centrum R&D może wspomóc proces tworzenia produktu już na etapie powstawania koncepcji – pozwala to wyeliminować większość błędów związanych z nieznajomością rynku i tego, co w przeszłości próbowało zdobyć uwagę i środki inwestorów. Zaangażowanie centrum badań i rozwoju w tak wczesnym stadium projektu może pozornie stanowić obciążenie dla portfela pomysłodawcy, jednak w szerszej perspektywie pozwala zaoszczędzić ogromne pieniądze, które przedsiębiorca mógłby wydać na podążanie w kierunku niedającym projektowi większych szans na powodzenie.
Pomysłodawcy, którzy chcą zoptymalizować koszty prowadzenia projektu i ewentualnego wprowadzenia go na rynek, mają do wyboru jeszcze jeden rodzaj instytucji – mowa o podmiotach, które łączą w sobie funkcje centrów rozwoju wraz z możliwością finansowania projektów. Jedną z takich instytucji jest Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu. CBRTP oferuje nie tylko usługi obejmujące zarządzanie i kompleksową realizację innowacyjnych projektów z przeznaczeniem dla przemysłu, ale także pełni rolę inwestora seed/VC dla przedsiębiorstw technologicznych.
Uzyskanie pozytywnej oceny potencjału danego startupu może więc stanowić obiecujący wstęp do pełnej realizacji projektu – od wsparcia w pracach koncepcyjnych poprzez prowadzenie badań i fazę rozwoju produktu, aż do uzyskania finansowania i wprowadzenia na rynek gotowego rozwiązania.