Wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych i informatycznych, baczne obserwowanie trendów oraz ciągłe poszukiwanie nowych punktów dotarcia do klientów – branża food delivery w Polsce w niczym nie odbiega od podmiotów działających poza naszymi granicami. Co więcej, wszystkie europejskie rynki mierzą się z podobnymi wyzwaniami i podpatrując siebie nawzajem, szukają najlepszych rozwiązań systemowych.
Z jakimi wyzwaniami mierzy się obecnie branża food delivery?
Globalny rynek dostaw jedzenia wyceniany jest w 2025 roku na 11,64 miliardów dolarów i zgodnie z szacunkami ma wzrastać w tempie ok. 11% rocznie, osiągając w 2033 roku poziom 21,74 miliardów dolarów. To całkiem niezły kawałek tortu, który powiększa się nie tylko w wyniku rosnącego zainteresowania tego typu usługami, ale także dzięki spektakularnemu postępowi technologicznemu, który odważnie wykorzystują nie tylko najwięksi gracze na rynku.
Obserwując rozwój rynku food delivery w poszczególnych regionach Europy, wyraźnie widać przesunięcia w kierunku wyboru zdrowszych alternatyw, stosowania zrównoważonych praktyk proekologicznych oraz optymalizacji dostaw i automatyzacji kluczowych procesów.
– Chcąc utrzymać się na rynku food delivery należy nie tylko bacznie obserwować zagraniczne trendy, ale także sposoby rozwiązywania problemów wynikające m.in. ze zmian prawa i dopasowywania się do odgórnie narzucanych dyrektyw. Operatorzy, tacy jak Natviol, nie tylko dostarczają nowoczesne rozwiązania optymalizujące wykonywanie i rozliczanie codziennych zleceń, ale także kontrolują jakość świadczenia usług kierowców, dostawców i kurierów. Udzielają także cennych informacji zwrotnych platformom aplikacyjnym, z którymi współpracują oraz tworzą przestrzeń do szerokich dyskusji wpływających na funkcjonowanie całej branży – podkreśla Wiktor Grejber, Co-founder Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów.
Gospodarki w każdym kraju zmagają się z własnymi wyzwaniami. W Polsce nadal wielkim problemem są rosnące koszty utrzymania pracowników, mediów, żywności i transportu. Nowoczesne rozwiązania technologiczne nie tylko pomagają zoptymalizować te koszty, ale także usprawnić większość procesów m.in. logistykę. Jednak nie wszystkie problemy możemy rozwiązać za pomocą kilku kliknięć. Jednym z najbardziej kluczowych wyzwań ostatnich miesięcy jest wchodząca w życie dyrektywa w sprawie pracowników platformowych, która zgodnie z szacunkami może dotyczyć aż 30 mln pracowników w całej Unii Europejskiej.
Gdzie jedni widzą problemy, inni – szansę na rozwój
Niewystarczająca dostępność kurierów, dostawców i kierowców aplikacyjnych jest głównym filarem rozwoju rozwiązań zmierzających do jeszcze lepszej automatyzacji zleceń. Możliwość wyznaczania najbardziej zoptymalizowanych tras przejazdu, planowanie i łączenie zleceń oraz wykorzystywanie możliwości nowoczesnej technologii na bieżąco monitorującej aktualną sytuację na drogach to tylko część rozwiązań dostępnych już dziś dla każdego kierowcy poważnie myślącego o własnym rozwoju.
– Kluczem do sukcesu w branży food delivery jest ciągłe poszukiwanie nowych przestrzeni do ograniczenia wydatków. Nie można jednak mylić wydatków z inwestycjami w rozwiązania, które przynoszą realne zyski w ujęciu długofalowym. Inwestycje w najnowocześniejsze rozwiązania informatyczne to nie tylko domena największych graczy na rynku. Narzędzia optymalizujące i upraszające codzienną pracę są dziś dostępne dla każdego, bez względu na wielkość generowanych obrotów i ilości realizowanych zleceń – zauważa Wiktor Grejber z Natviol.
Jak kształtuje się krajobraz food delivery w innych krajach europejskich?
Aby lepiej przygotować się na to, co przyniesie przyszłość, warto bliżej przyjrzeć się czynnikom kształtującym rynek food delivery w innych europejskich krajach, a następnie wyciągnąć lekcje do odrobienia na naszym rodzimym rynku.
Obserwując rozwój międzynarodowych platform na regionalnych rynkach europejskich widać rosnące zainteresowanie ofertami premium, personalizację rekomendacji dzięki zastosowaniu algorytmów AI oraz dostęp do organicznej i ekologicznej żywności. Ponadto europejscy konsumenci priorytetowo traktują odpowiedzialność za środowisko i zwracają uwagę nie tylko na zamawianą żywność, ale także na opakowania oraz formę dostawy.
Rosnąca dominacja międzynarodowych platform kosztem udziału w rynku lokalnych firm, nieustająca potrzeba personalizacji usług oraz świadomy wybór jedynie tych podmiotów, dla których zrównoważony rozwój i ekologia nie są tylko pustymi frazesami – to tylko niektóre czynniki napędzające europejskie rynki food delivery. Kluczem do sukcesu pozostaje nie tylko utrzymanie odpowiedniej jakości usług, bezdotykowa i szybka dostawa oraz szeroki wybór lokalnego i sezonowego jedzenia. Liczy się także utrzymywanie różnorodnych partnerstw, dzięki którym można dotrzeć do szerszej bazy klientów oraz przeciwdziałanie wszelkiego rodzaju praktykom prowadzącym do jakiegokolwiek monopolu krajowego lub regionalnego. Z korzyścią dla końcowych odbiorców, kierowców i rentowności prowadzonego biznesu.