Efektem regularnych rozmów w pracy są…plotki. To nieuniknione w miejscu zatrudnienia. Te negatywne mogą doprowadzić do toksycznej atmosfery w przedsiębiorstwie. A na jaki temat najczęściej się plotkuje? Co trzecia osoba mówi o rodzinie, 64 proc. o przyjaciołach, a 58 proc. o swoim szefie. Aż 57 proc. osób plotkuje o współpracownikach . Czy plotki mogą zniszczyć zespół? Jak do tego nie dopuścić?
Plotkowanie jest nieodłącznym elementem ludzkiej natury. Robią to wszyscy – niezależnie od wieku. Ponad połowa osób przyznaje, że lubi spekulować na temat swojego szefa, a także pracowników, z którymi przebywa na co dzień. Najczęściej plotkują osoby młode w wieku od 18 do 29 lat – 38 proc. badanych. Niemniej aż 33 proc. osób w wieku 30 do 44 lat przyznaje, że regularnie plotkuje. Co więcej, 57 proc. osób przyłapało kogoś na plotkowaniu za jego plecami. To niepokojące zjawisko.
Kultura plotkowania może wytworzyć toksyczne środowisko pracy. Pracownicy mogą zacząć patrzeć na siebie z podejrzliwością i pogardą. Plotki doprowadzają do konfliktów i spekulacji. Rolą pracodawcy jest utworzenie takiego środowiska pracy, by nie dawać miejsca na spekulacje.
– Kluczowe jest posiadanie odpowiedniej strategii komunikacji wewnętrznej. W firmie powinien być jasny przepływ informacji tak, by pozostawiać jak najmniej miejsca na spekulacje. W związku z tym kluczowe jest posiadanie odpowiednich narzędzi i dobrego podejścia do komunikacji. Warto na bieżąco informować o planach firmy, awansach, planowanych premiach czy benefitach. W tym celu świetnie sprawdzą się takie narzędzia, jak newsletter, komunikacja mailowa, wideokonferencje – wyjaśnia Sebastian Kopiej z agencji PR Commplace.
Firma powinna sprzeciwiać się wszelkim zachowaniom, które doprowadzają do plotkowania. To m.in. mówienie w sposób pejoratywny o nieobecnych pracownikach czy wydawanie negatywnych opinii o przedsiębiorstwie. Kluczowe jest nauczenie się zarządzania plotką w firmie.
W firmach zatrudnione są osoby w różnym wieku i o różnym doświadczeniu. Nieznajomość kolegów może prowadzić do plotkowania. W tym celu pracodawca powinien zadbać o integrację pracowników.
– Wyjazdy integracyjne pomagają poznać osoby, z którymi pracujemy. Utrzymywanie dobrych relacji z kolegami i koleżankami z pracy poprawia także wydajność zespołu, co może przełożyć się na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Przyjemna atmosfera w firmie wpływa także na dobre samopoczucie pracowników. Wellbeing odgrywa ogromne znaczenie w niepewnych czasach – dodaje ekspert Dworu Korona Karkonoszy.
Rozwój relacji międzyludzkich może zniwelować ilość plotek w firmie. Zarówno wyjazdy integracyjne, jak i imprezy firmowe umożliwiają poznanie współpracowników. Należy pamiętać, że nieprzyjemna atmosfera w pracy i wiele plotek mogą być przyczyną dużej rotacji w firmie.
Aby wyeliminować plotki, kadra zarządzająca powinna promować kulturę, która ogranicza to zachowanie i pracować nad poprawą dynamiki zespołu. Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest wdrożenie otwartej komunikacji w firmie. Dzięki dialogowi pracownicy nie będą czuć potrzeby spekulacji na temat wydarzeń organizowanych w firmie.