Zadowolenie z wykonywanej pracy opłaca się wszystkim. Pracownikowi, managerom, pracodawcy. Zadowoleni pracownicy są o ponad 43% bardziej produktywni, o 86% bardziej kreatywni oraz generują aż do 61% mniejszą rotację. Firmy z zaangażowanymi pracownikami osiągają do 2,5 razy więcej dochodu niż konkurenci, których pracownicy mają niski poziom zaangażowania. Twoja firma także może osiągnąć taki efekt. W jaki sposób? Rozwiązaniem jest team building.
Wyniki badań przeprowadzonych przez Aon Hewitt pokazują, że w naszym kraju poziom zaangażowania pracowników wyniósł w 2017 roku jedynie 48%. Dla porównania – w Europie wskaźnik ten wynosi 62%, a globalnie 63%. Dodatkowo pozycja pracownika umocni się jeszcze bardziej, gdyż stopa bezrobocia znów spadła. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, w lipcu tego roku wyniosła 5,2 proc. – to o jedną dziesiątą mniej niż w czerwcu. Wykwalifikowany i lojalny pracownik jest zatem na wagę złota. Z punktu widzenia pracodawcy lub managera, jest to zatem idealny moment, by zacząć budować silny, zgrany zespół, który z sukcesem będzie osiągać cele przedsiębiorstwa.
Warto podkreślić, że team building nie jest typową integracją, mimo że zawiera jej elementy. To narzędzie pracy nad zespołem, które pozwala wyposażyć członków w odpowiednie kompetencje wspierające efektywność. Dlaczego jest to tak istotne? Pomaga ludziom dowiedzieć się więcej o sobie, docenić podobieństwa i różnice, lepiej zrozumieć swoje role i rozwinąć umiejętności efektywniejszej współpracy. Dzięki temu praca w zespole jest „bardziej ludzka”.
Wszystkie formy team buildingu, w tym imprezy firmowe lub wyjazdy stanowić mogą rodzaj benefitu, który oprócz warunków finansowych może stać się kluczowym czynnikiem przywiązującym pracownika do organizacji i zmniejszającym rotację – tłumaczy Joanna Hoc-Kopiej, ekspertka Dworu Korona Karkonoszy. Coraz więcej pracodawców ma tego świadomość – wartość inwestycji w świadczenia pozapłacowe, które pomagają zdobyć i utrzymać pracowników, wzrosła prawie do 12,2 miliarda złotych (czyli o prawie miliard w porównaniu do roku 2018). Te liczby mówią same za siebie.
Na rynku istnieje wiele rodzajów propozycji mających na celu budowanie zespołu. Jednym z nich jest zorganizowanie wyjazdu firmowego poza miasto, z dala od miejsca pracy. Zalety? Pracownicy będą mieli okazję poznać się od innej strony, w nowym środowisku, „bez krawata”. Warto jednak dostosować aktywność do rodzaju uczestników, którzy mają w niej brać udział.
Każda impreza firmowa powinna być „szyta na miarę” – tłumaczy Joanna Hoc-Kopiej z Dworu Korona Karkonoszy. Wynika to z różnorodności branż, wieku pracowników, czy funkcjonującą wewnątrz kulturą organizacyjną. Dlatego warto poszukać miejsc, w których będzie możliwość wyboru różnorodnych form spędzania czasu wolnego – od przeprowadzenia krótkiego szkolenia, przez organizację zajęć typowo z team buildingu, aż po wspólną aktywność sportową. Dobrym pomysłem jest także skorzystanie z atrakcji wynikających z położenia miejsca, w którym przebywać będą uczestnicy – dodaje ekspertka Dworu Korona Karkonoszy.
Simon Sinek powiedział kiedyś: Wyobraźmy sobie świat, w którym większość ludzi budzi się każdego dnia, są zainspirowani aby pójść do pracy, będąc tam – odczuwają komfort, a wracając do domu na koniec dnia – czują się spełnieni i usatysfakcjonowani swoją pracą.
Odpowiednio zaprojektowany event z naciskiem na team building pozwoli zapewnić taki efekt. Przekonaj się sam – zorganizuj wyjazd firmowy budujący relacje.