Automatyzacja, alternatywne rozwiązania i ekspansja robotów – jak będzie wyglądała przyszłość branży delivery i grocery?

Natviol
Informacja prasowa

Dynamiczne zmiany technologiczne i regulacyjne stawiają przed rynkiem dostaw i przewozów zupełnie nowe wyzwania. Niedobór kierowców, rozwój elektromobilności, optymalizacja procesów i rosnąca rola sztucznej inteligencji to tylko niektóre z trendów, które mogą zrewolucjonizować branżę. Jakie rozwiązania zdecydują o przyszłości tego sektora? Czy wkrótce autonomiczne roboty i zeroemisyjne pojazdy staną się codziennością w transporcie ludzi i towarów? 

Ciągłe zmiany przepisów, niedobór kierowców, rozwój technologii, elektromobilność i rosnące możliwości sztucznej inteligencji oraz konieczność skupienia większej uwagi na kwestiach ochrony środowiska naturalnego – w ostatnich latach na rynku przewozów nie brakowało wyzwań. Odpowiedzią na nie są nowe trendy, które już wkrótce na nowo określą naszą rzeczywistość. Przetrwają firmy, które mądrze i szybko na nie zareagują.

– Rynek dostaw wkracza w nową erę. Pełna automatyzacja i optymalizacja poszczególnych procesów zarówno z poziomu kierowcy, jak i pasażera oraz możliwość realizacji zleceń za pomocą autonomicznych robotów mogą całkowicie zmienić sposób przemieszczania się ludzi i towarów. Z pewnością wpłyną na obniżenie kosztów operacyjnych oraz zmiany w strukturach zatrudnienia. – zauważa Łukasz Witkowski, Co-founder Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów.

Automatyzacja i optymalizacja pracy

Zaawansowane narzędzia zarządzające codzienną pracą kurierów i przewoźników stają się standardem. Możliwość optymalizacji tras, prognozowanie ruchu oraz sprawne żonglowanie między zleceniami pozyskiwanymi w ramach różnych platform aplikacyjnych pozwalają na bardziej efektywną pracę, a w praktyce przekładają się na większe zarobki.

– Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w różne obszary naszego codziennego życia. Wdrażanie nowoczesnych narzędzi cyfrowych, umożliwiających m.in. automatyczne i inteligentne układanie tras, nie tylko optymalizuje koszty i czas trwania przejazdu, ale także ogranicza liczbę tzw. „pustych przebiegów”. Nowoczesne technologie zmieniają nie tylko sposób prowadzenia samochodu i wykonywania zawodu kierowcy, ale także otwierają nowe możliwości w zakresie personalizacji podróży z poziomu pasażera lub osoby zlecającej dostawę – podkreśla ekspert z Natviol.

Za pomocą nowoczesnych narzędzi jesteśmy w stanie skuteczniej zarządzać flotą samochodów, którymi dysponujemy. Stałe monitorowanie pokonywanych tras, analiza stylu jazdy poszczególnych kierowców oraz możliwość pełnej optymalizacji przejazdów, dostaw, a nawet kosztów zużywanego paliwa i stały dostęp do informacji o stanie technicznym pojazdów – to tylko część procesów, które jesteśmy w stanie całkowicie zautomatyzować. Najpopularniejsze platformy aplikacyjne oferujące przewóz osób coraz chętniej wykorzystują wielkie bazy danych oraz sztuczną inteligencję do analizowania zachowań swoich klientów pod kątem jeszcze większej optymalizacji swoich usług i dopasowania ich do konkretnych preferencji.

Alternatywne środki transportu

Rosnąca świadomość ekologiczna, coraz większy tłok na polskich drogach oraz dynamiczny rozwój infrastruktury rowerowej powodują, że coraz większą rolę w przewozie wielkomiejskim zaczynają odgrywać zeroemisyjne jednoślady.  Rowery i skutery są w stanie przemieszczać się znacznie szybciej i taniej. Ponadto są znacznie tańsze w eksploatacji, a z uwagi na brak konieczności zasilania paliwem – całkowicie ekologiczne.

Ograniczenia dotyczące dopuszczalnej emisji CO2 wprowadzane przez Unię Europejską sprawiają, że firmy zwracają coraz większą uwagę, by realizować procesy logistyczne za pośrednictwem pojazdów elektrycznych lub napędzanych wodorem. Ponadto w Polsce przewiduje się powstanie kolejnych stref czystego transportu, gdzie dopuszczone będą wyłącznie pojazdy zero- lub niskoemisyjne.

Ekspansja autonomicznych kurierów

Obserwatorzy branży delivery nie mają wątpliwości – autonomiczne roboty transportowe zrewolucjonizują sposób dostarczania zamówień, zwłaszcza w dużych aglomeracjach. Tego typu rozwiązania wykorzystywane są już nie tylko w Warszawie, ale także w Lublinie czy Rzeszowie.

Każdy autonomiczny robot dostawczy posiada własny komputer pokładowy, który nie tylko przetwarza wszystkie dane płynące z otoczenia oraz wbudowanych systemów nawigacji, ale także umożliwia podejmowanie samodzielnych decyzji m.in. o wyborze optymalnej trasy. Pojazdy wyposażone są w kamery 360 stopni, które pozwalają na natychmiastowe wykrywanie wszelkiego rodzaju prób nieuprawnionego dostępu oraz przeszkód w czasie rzeczywistym. Dodatkowo utrzymują stały kontakt zarówno ze zleceniodawcą, np. restauracją, jak i końcowym odbiorcą przesyłki. I choć nadal wyzwanie stanowią zmieniające się warunki atmosferyczne, autonomiczne roboty dostawcze coraz lepiej odnajdują się w miejskiej dżungli.

Lokale gastronomiczne bez stolików

Od kilku lat sukcesywnie rośnie rynek zamówień jedzenia z dowozem do domu lub miejsca pracy. Stąd tylko krok do całkowitej zmiany charakteru dostępnych lokali gastronomicznych. Restauratorzy coraz chętniej decydują się na otwieranie lokali bez możliwości spożywania posiłków na miejscu. Lokale typu „dark/shadow kitchen” nastawione są wyłącznie na oferowanie dań z dostawą. Powstają najczęściej na obrzeżach miast, gdzie czynsze są zwykle mniejsze niż w centrach i pozwalają sprawnie zarządzać realizowanymi dostawami. Czy w przyszłości całkowicie zrezygnujemy z rezerwacji stolików w restauracji? Czas pokaże.

Kopiuj tekst Załączniki