Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas, który często chcemy spędzić w gronie najbliższych. Aby móc się z nimi spotkać, niejednokrotnie musimy przemierzyć dziesiątki, a nawet setki kilometrów. Stres, trudne warunki atmosferyczne, pośpiech i rozmowy w tle nam tego nie ułatwiają. Dlatego coraz częściej decydujemy się na zlecanie świątecznych przejazdów kierowcom aplikacyjnym. Czym się kierować przy ich wyborze? Podpowiadamy.
Zdrowia, szczęścia, bezpieczeństwa
Okres świąteczny to czas wzmożonego ruchu na polskich drogach. Widać to nie tylko z pozycji kierowcy i pasażera, ale także w policyjnych statystykach, informujących o liczbie wypadków drogowych. Choć zimą staramy się jeździć ostrożniej, pod wpływem świątecznego stresu i pośpiechu częściej niż zwykle dochodzi do stłuczek.
– Ryzyko awarii pojazdu, wzmożony ruch, wszechobecny stres i brak czasu, a także większe prawdopodobieństwo kolizji – to wszystko sprawia, że w czasie świąt znacznie chętniej decydujemy się oddać w ręce doświadczonych kierowców. Chętniej wybieramy także podróże pociągiem, a przejazd z dworca zamawiamy w popularnych aplikacjach przewozowych. Korzystając z systemu ocen, możemy kierować się nie tylko ceną, ale także wybierać kierowców, którzy wzbudzają nasze pełne zaufanie – podkreśla Łukasz Witkowski, Co-founder Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów.
Bezpieczeństwo jest fundamentalną wartością dla zdecydowanej większości podróżujących. Aplikacje przewozowe mają obowiązek weryfikowania nie tylko uprawnień kierowców, ale także stanu technicznego samochodów, za pośrednictwem których świadczone są usługi przewozowe. Na bieżąco monitorowany jest także czas pracy wszystkich kierowców. Warto pamiętać, że w połowie roku nałożono na kierowców z aplikacji szereg dodatkowych obowiązków. To m.in. konieczność weryfikacji tożsamości, złożenie oświadczenia o niekaralności czy posiadanie prawa jazdy od co najmniej 12 miesięcy. Dodatkowo, operatorzy najpopularniejszych aplikacji regularnie przeprowadzają także szkolenia edukacyjne z zakresu podnoszenia standardu obsługi przejazdów, a wszyscy kierowcy rażąco łamiący obowiązujące przepisy są automatycznie blokowani. Dzięki temu każdy pasażer zyskuje pewność, że powierza swoje bezpieczeństwo, zdrowie i życie, w ręce zawodowca.
Święta – dla jednych dodatkowe wydatki, dla innych dodatkowe zarobki
Grudzień to czas, kiedy znacznie bliżej przyglądamy się zawartości swojego portfela. Rosnąca świadomość ekonomiczna i ekologiczna sprawiają, że coraz częściej ograniczamy korzystanie z własnego samochodu i coraz chętniej wybieramy współdzielone przejazdy aplikacyjne. W ten sposób nie tylko oszczędzamy nerwy, czas i pieniądze, ale także zyskujemy wolność spędzania świątecznego czasu na własnych zasadach.
– Święta Bożego Narodzenia oraz Sylwester to doskonały moment, by szybko i łatwo dorobić do budżetu, który często z końcem roku wydaje się być mniej lub bardziej nadszarpnięty – zaznacza Łukasz Witkowski z Natviol – Eksperci szacują, że w okresie świątecznym zapotrzebowanie na kierowców aplikacyjnych jest nawet o 80% wyższe w stosunku do dni powszednich. Warto pamiętać, że gorący sezon rozpoczyna się już w pierwszej połowie grudnia, kiedy większość firm organizuje świąteczne spotkania dla swoich pracowników.
Na rodzimym rynku transportowym nadal brakuje kierowców aplikacyjnych, dlatego większość pośredników oferuje dodatkowe zniżki ubezpieczeniowe w ramach bonusu do wynagrodzenia podstawowego. Warto zatem prześledzić dokładnie wszystkie warunki stawiane przez popularnych operatorów i pośredników oraz postawić na partnera, któremu nasz los nie jest obojętny. Nie tylko od święta.
O czym pamiętać, by bezpiecznie korzystać z przejazdów aplikacyjnych?
Wybierając swojego kierowcę – w czasie świąt i nie tylko – w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na ogólnie dostępną ocenę jakości świadczonych przez niego usług. Rozpoczynając podróż z nieznanym kierowcom, warto pamiętać, że swoją własną postawą możemy wpłynąć na własne bezpieczeństwo. Utrzymujmy stały kontakt telefoniczny lub tekstowy z jedną z najbliższych nam osób, a także poinformujmy ją jakim samochodem i na jakiej trasie się poruszamy.
Każde niepokojące nas zachowanie kierowcy możemy zgłosić bezpośrednio pod numer alarmowy 112. Zwracajmy uwagę na dziwne pytania padające ze strony kierowcy i starajmy się nie podawać nikomu obcemu zbyt wielu informacji osobistych. Pamiętajmy, że każdy rodzaj kontaktu fizycznego to sytuacja alarmowa, dlatego starajmy się utrzymywać odpowiedni dystans. Nie przyjmujmy także od kierowcy jedzenia lub napojów, które mogły zostać „wzbogacone” o środki psychoaktywne wpływające na zdolność utrzymywania uwagi i kontroli.
Kwestia bezpieczeństwa pasażerów jest kluczowa dla wszystkich operatorów aplikacyjnych. W tym celu uruchamiane są specjalne zespoły pracowników, których zadaniem jest nieustanne trzymanie ręki na pulsie. Firmy aktywnie zachęcają pasażerów, by niezwłocznie alarmowali o wszelkich nieprawidłowościach i nadużyciach, nawet tych pozornie błahych i nieistotnych. W zamian za odpowiedzialną postawę nagradzają klientów atrakcyjnymi bonusami na kolejne przejazdy.
Nagrodą nie do przecenienia jest natomiast bezpieczeństwo – zarówno własne, jak i innych pasażerów. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu i odpowiedzialności możemy minimalizować ryzyko zagrożeń, które mogą pojawić się podczas podróży. Wczesne zgłaszanie wszelkich nieprawidłowości pozwala operatorom aplikacji na szybkie reagowanie, co skutecznie podnosi poziom ochrony wszystkich użytkowników. Dbanie o bezpieczeństwo to wspólna sprawa, a każdy zgłoszony sygnał może przyczynić się do stworzenia bezpieczniejszego środowiska dla każdego pasażera.