Rok 2024 był okresem dynamicznych zmian w branży transportowej i automotive. Od innowacji technologicznych, przez rosnące zapotrzebowanie na modernizację floty, aż po zacieśnianie współpracy międzynarodowej – firmy zmierzyły się z wyzwaniami, które ukształtują ich przyszłość.
Co przyniosły ostatnie miesiące i jakie kierunki będą dominować w nadchodzącym roku? Oto z czym przyjdzie się zmierzyć.
Rok konsolidacji i adaptacji
Branża transportowa i automotive w 2024 roku wykazała zdolność do adaptacji w obliczu dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych. W odpowiedzi na globalne napięcia geopolityczne oraz rosnące wymagania regulacyjne wiele firm postawiło na konsolidację i dywersyfikację. Doskonałym przykładem takiego działania jest zakup w maju bieżącego roku firmy ELBO Sp. z o.o. przez Rekord Hale Namiotowe Sp. z o.o., a następnie w listopadzie zakup większościowego pakietu udziałów firmy Dobrowolski Sp. z o.o. przez ELBO Sp. z o.o. Obie firmy posiadają wieloletnie doświadczenie na rynku zabudów pojazdów ciężarowych, ELBO Sp. z o.o. ponad 30-letnie a Dobrowolski ponad 50-letnie. Dzięki konsolidacji firmy te mogą stworzyć kompletą ofertę dla klientów chcących otrzymać pojazd ciężarowych z zabudową skrzyniową wyposażoną w burty lub plandekę aż po cysterny czy zestawy niskopodwoziowe.
„Połączenie doświadczenia, technologii i zasobów w ramach Grupy Rekord to przykład efektywnej synergii, która umożliwia realizację ambitnych projektów w strategicznych obszarach gospodarki” – zauważa Tomasz Bajsarowicz, Prezes Zarządu Elbo Sp. z o.o. – „Dzięki stabilnej pozycji Grupy Rekord oraz przejęciu spółki Dobrowolski możemy w jeszcze większym stopniu skoncentrować się na dostawach dla sektora wojskowego, który stał się jednym z naszych priorytetów. Ponadto, rozszerzenie działalności w sektorze cywilnym o kolejne rodzaje zabudów specjalistycznych to naturalne rozwinięcie naszych dotychczasowych kompetencji technologicznych. Dzięki temu możemy jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów z różnych branż” – podkreśla.
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), produkcja samochodów ciężarowych i dostawczych w Polsce po dziesięciu miesiącach 2024 roku wzrosła o 15%[1] w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, co potwierdza rosnące znaczenie rodzimych producentów na arenie międzynarodowej.
Trendy na 2025 r. – nowe technologie i globalizacja
Rok 2025 przyniesie kontynuację trendów związanych z modernizacją floty i innowacjami technologicznymi. Jednym z wyzwań pozostaje rosnące zapotrzebowanie na komponenty i surowce, co wymaga ściślejszej współpracy międzynarodowej. Wzrost kosztów produkcji i presja na skracanie łańcuchów dostaw zmuszają firmy do szukania bardziej lokalnych rozwiązań.
Rok 2024 pokazał, że polskie przedsiębiorstwa coraz lepiej radzą sobie na globalnej scenie. Firmy takie jak Solaris, Ursus czy Elbo stawiają na innowacyjność i budowanie partnerstw z zagranicznymi klientami. „Polskie firmy coraz częściej stają się synonimem jakości i niezawodności. Eksport naszych produktów to już nie tylko Europa, ale także rynki bardziej wymagające, jak Azja czy Bliski Wschód” – dodaje Prezes Elbo Sp. z o.o.
Największym odbiorcą polskiego eksportu motoryzacyjnego w 2022 roku były Niemcy. Trafiły tam pojazdy, przyczepy, naczepy, a także podzespoły, części i akcesoria o łącznej wartości 11,1 mld euro, co oznacza wzrost o 25% w porównaniu z rokiem poprzednim, co otwiera drzwi do dalszej ekspansji. Eksport motoryzacyjny z Polski w 2023 roku przedstawiał się następująco: trzecie miejsce zajęły pojazdy dostawcze, ciężarowe i specjalne z wartością 6,51 mld euro, ustępując jedynie akumulatorom litowo-jonowym (10,53 mld euro) oraz samochodom osobowym (7,11 mld euro). Sukces w tej branży opiera się nie tylko na jakości produktów, ale także na elastyczności i zdolności dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych[2].
Perspektywy rozwoju branży transportowej i automotive
Rok 2025 przyniesie także liczne wyzwania. Presja na modernizację floty wymaga dużych nakładów inwestycyjnych, a zmiany regulacyjne, takie jak nowe limity emisji CO₂, mogą wpłynąć na koszty produkcji. Dodatkowo, rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne komponenty elektroniczne zwiększa zależność od globalnych łańcuchów dostaw, które pozostają narażone na zakłócenia.
Mimo wyzwań, firmy, które postawią na zrównoważony rozwój, automatyzację i nowe technologie, mają szansę na umocnienie swojej pozycji. W Polsce widoczny jest także trend wzmacniania współpracy między przemysłem a instytucjami naukowymi, co sprzyja tworzeniu nowatorskich rozwiązań.
Rok 2025 będzie testem dla całej branży – od dostosowania się do nowych wymogów po zwiększenie efektywności operacyjnej. Jednak te firmy, które zainwestują w innowacje i elastyczne modele działania, mogą liczyć na sukces zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym.
[1] https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Produkcja-pojazdow-samochodowych-i-silnikow-do-pojazdow-mechanicznych-w-Polsce/PAZDZIERNIK-2024?utm_source=chatgpt.com
[2] Raport PZPM -Branża Motoryzacyjna 2024/2025 https://www.pzpm.org.pl/pl/content/download/11094/68148/file/RAPORT_PZPM_29_11_2024_lekki.pdf