Jednym z najczęstszych pytań zadawanym organizatorom eventów jest: „Czy powinniśmy uwzględnić rodzinę naszych pracowników przy planowaniu imprezy firmowej?”. Poniżej przedstawiamy kilka sugestii, które mogą pomóc podjąć decyzję.
Imprezy firmowe – kiedy warto zaprosić rodzinę pracownika na wydarzenie:
Piknik firmowy – nowe oblicze pracownika
Jeśli do tej pory nie było okazji, aby spotkać rodziny lub bliskich osób pracowników, zaproszenie ich pomoże lepiej zrozumieć osoby, z którymi pracujesz. Stwarza to doskonałą okazję, by spojrzeć na pracownika oczami jego rodziny. To z kolei umacnia relacje również między pracownikami, pokazując „prawdziwą twarz” pracownika, którą nie zawsze będzie w stanie okazać zza komputera. A jak pokazuje badanie Show Service Events Marketing – 70% pracowników wysoko ceni sobie dobre relacje budowane z kolegami z pracy. Integracja pracowników poprzez organizację pikników firmowych to zatem dobre rozwiązanie.
System motywacyjny – dodatkowy bodziec do działania
Dołączając rodzinę pracowników do imprezy firmowej, demonstrujesz pracownikom, że nie chodzi tylko o biznes; chodzi również o włączenie ich bliskich do „kręgu” (psychologia zarządzania). Wpływa to na poczucie przynależności, lojalność pracowników, a jeśli twoim zadaniem jest zwiększenie ogólnego zadowolenia pracowników i wzrost motywacji do pracy, jest to jeden ze sposobów na osiągnięcie tych celów.
Imprezy firmowe z okazji świąt
Imprezy świąteczne (wigilie firmowe, spotkanie opłatkowe) to najlepsze okazje do zaproszenia rodziny pracowników do wspólnego świętowania. Nie tylko wykorzystujemy niepowtarzalną atmosferę świąteczną, ale także motywujemy pracowników do uczestnictwa i sprawiamy, że wydarzenie firmowe stanie się bardziej interesujące.
Imprezy firmowe – kiedy lepiej nie zapraszać rodziny pracownika na wydarzenie:
Generowanie pomysłów lub podsumowanie kwartalne
Jeśli Twoje wydarzenie koncentruje się na podsumowaniu wyników sprzedaży, lub mówieniu o kolejnej kampanii marketingowej, zaproszenie rodziny niekoniecznie będzie dobrym pomysłem. Dlaczego? To proste – może zniechęcić pracowników do aktywnego uczestniczenia i tworzenia rozwiązań, a dla osób niebędących pracownikami jest to po prostu nudne. Jest jednak na to rozwiązanie. – Organizując wyjazd firmowy dla pracowników i ich rodzin warto rozważyć opcję zorganizowania wydarzeń dla członków rodzin, którzy nie będą uczestniczyć w zebraniach firmowych. Już na etapie zadania sobie pytania „gdzie zorganizować wyjazd firmowy” należy sprawdzić, jakie atrakcje na imprezy są dostępne w ofercie organizatora wydarzenia – podpowiada Joanna Hoc-Kopiej z Dworu Korona Karkonoszy.
Team Building
Gdy cel Twojej imprezy firmowej koncentruje się przede wszystkim budowaniu zespołu i aspektach takich jak budowanie relacji, poprawa kreatywnego myślenia lub rozwiązywanie problemów grupowych, obecność rodziny może uniemożliwić realizację z zaplanowanych założeń. Team building, integracja pracowników wymagają 100% skupienia się na wykonywaniu zadań i pełnego zaangażowania na każdym etapie ćwiczeń. Co ciekawe, według badań obecnie aż 85% wyjazdów ma cel o charakterze team building.
Wyjazd firmowy – koszt
Jeśli budżet firmowy zostanie mocno nadwyrężony w momencie zaproszenia dodatkowych uczestników, zdecydowanie powinniśmy zaprosić na wyjazd firmowy samych pracowników. Ile kosztuje event firmowy? Ceny zależą od ich rodzaju wydarzenia – duże firmy inwestują nawet ponad 100 tys. zł w pojedynczy wyjazd integracyjny. Przeciętny budżet na osobę wynosi ok. 235 zł, więc jeśli nie w tym roku, to być może w przyszłym uda się odpowiednio zaplanować budżet i zorganizować event dla większego grona uczestników.
Oczywiście wszystkie podpunkty są tylko sugestiami. – Sytuacja każdej firmy jest wyjątkowa, dlatego planując wydarzenie, należy pamiętać o uwzględnieniu specyfiki firmy, kultury organizacyjnej, pory roku, czy możliwości finansowych – podsumowuje Joanna Hoc-Kopiej z Dworu Korona Karkonoszy.