Współczesne klasy szkolne stają się coraz bardziej różnorodne. W jednej grupie spotykają się dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, wymagające indywidualnego podejścia i dostosowanych metod nauczania. W tej dynamicznej rzeczywistości nauczyciele poszukują skutecznych narzędzi, które pomogą im wspierać uczniów z trudnościami w nauce, ADHD, spektrum autyzmu czy innymi wyzwaniami rozwojowymi. Czy istnieją rozwiązania, które pozwalają na holistyczne podejście? Okazuje się, że tak.
Statystyki rosną nieubłaganie
1/3 dzieci w wieku szkolnym doświadcza problemów wymagających udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej – takie dane przedstawiono podczas EduSensus Day. Konferencja odbyła się 12 listopada br. z okazji premiery nowego, specjalistycznego rozwiązania – platformy eduSensus, multimedialnego narzędzia do ciekawej, angażującej pracy z dziećmi i młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.
Jak skutecznie udzielać uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Jak pomóc im wypracować kluczowe kompetencje? Na te pytania odpowiedzi udzieliła prelegentka panelu Współwystępowanie trudności u dzieci neuroróżnorodnych, Michalina Ignaciuk – pedagog, terapeuta pedagogiczny i diagnosta. Autorka edukacyjnego kanału YouTube „Pedagog Michalina”, doktorantka na wydziale Nauk Humanistycznych i Społecznych na Uniwersytecie Gdańskim w dyscyplinie pedagogika, a także członkini jury eduSensus Awards.
Indywidualizacja – słowo klucz
– Badania wskazują, że istnieje aż 40% prawdopodobieństwa, iż u osoby z jednym zdiagnozowanym zaburzeniem neurorozwojowym wystąpi również inne. Jest to kluczowy aspekt, który powinien skłonić nas do spojrzenia na problem w szerszym kontekście. – zauważa Michalina Ignaciuk. – Analizując dostępne dane, widzimy także znaczący wzrost liczby uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkołach. W 2023 roku było to już 35% uczniów, podczas gdy w 2015 roku odsetek ten wynosił zaledwie 20%. Te statystyki wyraźnie pokazują skalę zjawiska i rosnącą potrzebę systemowego wsparcia dzieci z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi.
Praca z dziećmi neuroróżnorodnymi opiera się na indywidualnym podejściu. Dla nauczycieli kluczową kwestią jest zrozumienie mocnych stron i trudności każdego dziecka. – Nowoczesne narzędzia edukacyjne, takie jak multimedialna platforma EduSensus, pozwalają nauczycielom na dostosowanie materiałów edukacyjnych do potrzeb konkretnego ucznia. Dzięki temu nauczyciel może „ułożyć” zajęcia jak z klocków, bazując na gotowych zasobach lub tworząc własne materiały terapeutyczne. – tłumaczy Joanna Elmanowska z wydawnictwa Nowa Era, w którym odpowiada za rozwój produktów multimedialnych przeznaczonych dla nauczycieli i specjalistów do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Przykładowo, dziecko z dysleksją może trenować świadomość ortograficzną i utrwalać poprawną pisownię, ale też korzystać z materiałów rozwijających uważność, spostrzegawczość i czytanie ze zrozumieniem. Uczeń ze spektrum autyzmu zyska na dostosowaniu widoków i dźwięków do swoich preferencji i zmniejszeniu liczby rozpraszających go bodźców – może np. zmienić tło ćwiczeń i wybrać męski lub żeński głos wydawanych w platformie poleceń.
Monitorowanie postępów – wsparcie na bieżąco
Dzieci współcześnie dorastają w cyfrowym świecie. Tradycyjne metody nauczania często nie wystarczają, by przyciągnąć ich uwagę. Narzędzia multimedialne angażują uczniów przez interaktywność i atrakcyjną formę wizualną. Dzięki grom edukacyjnym, filmom czy zadaniom online, dzieci zyskują możliwość nauki przez zabawę, co szczególnie dobrze sprawdza się u dzieci z ADHD, które często potrzebują dynamicznych i krótkich form pracy.
Nauczyciele i specjaliści muszą nie tylko dostosować materiał, ale także stale monitorować efekty pracy. Nowoczesne narzędzia umożliwiają śledzenie postępów dzieci, co pozwala na bieżące dostosowywanie strategii wsparcia. W przypadku platformy EduSensus nauczyciele mogą analizować wyniki uczniów i motywować ich do dodatkowej pracy w domu.
– Nowoczesne technologie pozwalają być bliżej potrzeb uczniów. EduSensus daje możliwość personalizacji zajęć i stałego monitorowania wyników, co jest kluczowe w pracy z dziećmi neuroróżnorodnymi – podkreśla Joanna Elmanowska.
Eliminacja barier i kompleksowe wsparcie
Podejście oparte na neuroróżnorodności podkreśla, że celem nie jest „naprawa” dziecka, ale eliminacja barier, które utrudniają mu funkcjonowanie. Współczesne narzędzia edukacyjne pozwalają na stworzenie przyjaznego środowiska, gdzie każde dziecko może rozwijać się w swoim tempie. Umożliwiają to m.in. wydłużony czas na wykonanie zadań, dostosowanie treści, a także wspieranie dzieci pomocą sensoryczną lub technologiczną.
W pracy z dziećmi neuroróżnorodnymi kluczowe jest zaangażowanie wielu specjalistów: nauczycieli, terapeutów, logopedów czy psychologów. Platformy takie jak EduSensus tworzą przestrzeń do pracy. Systemowe podejście pozwala na kompleksową pomoc dziecku – zarówno w szkole, jak i w domu. Indywidualizacja materiałów, monitorowanie postępów i angażowanie przez technologię sprawiają, że edukacja staje się bardziej włączająca i skuteczna.
Całe webinarium z p. p. Michaliną Ignaciuk można obejrzeć i wysłuchać na: www.youtube.com/watch?v=8Frtfx52rUA