Kariera za kółkiem – ile kosztuje zawód taksówkarza, a ile kierowcy aplikacyjnego?

Natviol
Informacja prasowa

Lubisz jeździć samochodem, łatwo nawiązujesz kontakty, znasz topografię swojego miasta, dysponujesz wolnym czasem i chcesz zarobić? Praca kierowcy aplikacyjnego to doskonały pomysł, by sprawdzić się jeszcze przed podjęciem decyzji o inwestycji w zawód taksówkarza. Jakie wymagania należy spełnić na starcie i z jakimi kosztami należy się liczyć? O tym poniżej.

Ile kosztuje zostanie taksówkarzem?

Choć w praktyce praca taksówkarza i kierowcy aplikacyjnego polega na tym samym – dowożeniu osób z punktu A do punktu B, praca taksówkarza wymaga podjęcia dodatkowych działań i inwestycji. Każdy taksówkarz musi posiadać ważną licencję taksówkarską. Ponadto nie może mieć żadnych przeciwwskazań zdrowotnych, prawnych i psychologicznych do wykonywania tego zawodu, być niekaralnym i oczywiście – posiadać ważne prawo jazdy.

– Współpraca z platformami przewozowymi to doskonały pomysł, by spróbować sił w zawodzie kierowcy lub taksówkarza. Pozwala przełamać własne blokady, w tym blokady psychologiczne i społeczne. Jedyną inwestycją jest poświęcony czas. W zamian otrzymujemy doświadczenie, które bez względu na wynik końcowy jest zawsze bezcenne – zauważa Wiktor Grejber, Co-founder Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów. 

Licencja taksówkarska wydawana jest na określony czas i obszar świadczenia usług, a wypis z licencji wydawany jest na jeden konkretny samochód, co często stanowi spore ograniczenie. Tym bardziej, że za brak ważnej licencji grozi kara w wysokości nawet 12 000 zł. Kierowcy aplikacyjni nie muszą posiadać indywidualnie wydawanych licencji. Wystarczy, że odpowiednią licencję posiada pracodawca, który odpowiada za spełnianie przez kierowcę koniecznych warunków w tym zakresie. Kierowca aplikacyjny musi mieć natomiast wypis z licencji na pojazd oraz w zależności od miasta – identyfikator kierowcy taxi. Do kosztów ponoszonych przez taksówkarza na starcie dochodzą koszty badań lekarskich oraz zaświadczenia o niekaralności, a na końcu koszty ubezpieczenia, przystosowania samochodu, dodatkowych badań technicznych i odpowiedniego przygotowania taksówki.

Inwestycja w taksówkę

Oprócz tego, że licencja taksówkarska wydawana jest na konkretny samochód, musi on być odpowiednio wyposażony i oznaczony, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Pojazd powinien być wyposażone w taksometr lub odpowiednią aplikację mobilną, która w pełni go zastępuje i w praktyce jest znacznie łatwiejszym rozwiązaniem. Dodatkowo w samochodzi powinny znajdować się: apteczka pierwszej pomocy, koło zapasowe lub zestaw naprawczy i oponę samouszczelniającą oraz bagażnik dostępny na potrzeby pasażerów. Dodatkowo na dachu taksówki musi być umieszczone białe lub żółte światło z czarnym napisem TAXI.

Każdy kierowca taksówki może zatrudnić się w korporacji, która bierze na siebie część kosztów związanych z zapewnieniem odpowiedniego samochodu, jednak taka współpraca wiąże się z koniecznością oddawania części zarobków właścicielowi korporacji. Współpraca z korporacją oznacza także podporządkowanie się do jasno określonych warunków, reguł i praktyk. W odróżnieniu od stałej opłaty korporacyjnej, która z reguły wynosi kilkaset złotych miesięcznie, współpracując z platformami aplikacyjnymi płacisz jedynie prowizję od kursu, czyli nie jeździsz = nie płacisz.

Rozliczanie przejazdów – obowiązek, który możesz przerzucić na doświadczonego partnera

Rozliczanie przejazdów realizowanych za pośrednictwem popularnych aplikacji bywa skomplikowane z kilku powodów. Kierowca sam decyduje, czy traktowany będzie jako samodzielny przedsiębiorca, płatnik VAT czy pracownik korporacji. Ponadto wszelkie ewentualne zwolnienia z VAT uzależnione są od aktualnie obowiązujących przepisów prawa

– Dla wielu kierowców kwestie związane z rozliczaniem przejazdów i dotrzymywaniem wszystkich zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego oraz ZUS są nie do przeskoczenia. Nic dziwnego, nie musi być jednocześnie jeszcze księgowym. Dlatego stworzyliśmy narzędzie wspierające na każdym etapie rozwoju w zawodzie kierowcy aplikacyjnego – od dopełnienia wszystkich formalności na starcie, poprzez codzienną optymalizację zleceń, po rozliczenia z urzędami i ubezpieczycielami – podkreśla ekspert z Natviol.

Ile zarabia taksówkarz?

Choć przychody taksówkarza mogą wydawać się atrakcyjne, obciążenia wynikające z licznych stałych kosztów znacząco obniżają ostateczny zysk. A jest ich sporo – podatki, składki na ubezpieczenie społeczne, emerytalne i zdrowotne, koszty ubezpieczenia, utrzymania samochodu oraz wszelkie konieczne naprawy, wymiana opon, płynów i części, paliwo, możliwość korzystania z terminala płatniczego, a także opłata korporacyjna.

Z kolei praca jako kierowca aplikacyjny daje pełną swobodę wyboru godzin pracy i tras, a także umożliwia elastyczne zarządzanie rozliczeniami, co przekłada się na wyższy potencjał zarobkowy przy znacznie mniejszych kosztach stałych. Dzięki temu kierowcy aplikacyjni mogą czerpać większą satysfakcję z wykonywanej pracy, co dla wielu osób czyni tę formę zatrudnienia znacznie atrakcyjniejszą niż tradycyjny zawód taksówkarza.

Kopiuj tekst Załączniki