Kształtowanie wizerunku firmy na rynku pracy ma ogromne znaczenie. Powinien to być jeden z kluczowych elementów rozwoju każdego przedsiębiorstwa. Zwłaszcza, że jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, systematycznie spada liczba zajętych miejsc pracy. Co to oznacza? Coraz trudniej o wykwalifikowanego pracownika. Pracodawcy w najbliższym roku będą stawiać na kształtowanie wizerunku przyjaznej firmy, aby przyciągnąć pracowników, a także będą zwiększać wydajność już zatrudnionej kadry.
Pracodawca w opałach
Co trzeci Polak jest gotowy zmienić pracę, a co piąty wybrał innego pracodawcę w ciągu ostatniego roku – wynika z najnowszych badań Pracuj.pl. Pracownicy najczęściej poszukują nowego zajęcia, ponieważ chcieliby więcej zarabiać, rozwijać się, czują się niedoceniani w obecnej firmie, a także chcą zmienić branżę czy zawód. Jak zatem utrzymać pracownika?
– Pamiętajmy, że proces onboardingowy jest kosztowny. Zatrudniony i wdrożony pracownik to pewnego rodzaju inwestycja. Tylko od pracodawców zależy na ile była ona skuteczna i słuszna – mówi Sebastian Kopiej, Prezes Zarządu Commplace. – Aby zatrzymać pracownika w firmie, a także pozyskać nowych, niezbędna jest odpowiednia polityka personalna i szereg podejmowanych działań w ramach Employer Brandingu. To, jak pracownicy mówią o firmie, wpływa także na dalsze rekrutacje.
Konkurencyjność firmy badana jest także za pomocą jej reputacji. Dlatego tak istotne jest wypracowanie marki rzetelnego i sprawdzonego pracodawcy.
Era wymagającego pracownika
Przed pracodawcami stawianych jest wiele wyzwań w związku z rekrutacją pracownika nowej ery. A jaki on jest? Ceni sobie work-life balance, chce się rozwijać, docenia proekologiczne rozwiązania, a także to, jaką wizję i misję ma firma.
– Osoby poszukujące zatrudnienia sprawdzają, jakie są opinie o danej firmie, dlatego tak istotne jest prowadzenie spójnej strategii komunikacji skierowanej zarówno do obecnych, jak i potencjalnych pracowników – dodaje prezes Kopiej. – Firma powinna przedstawiać swoje wartości, zasady, wizję, misję, a także kulturę organizacyjną. Od czego zacząć budowanie strategii employer brandingowej? Na początku od audytu, czyli zbadania elementów, które warto poprawić. Kluczową rolę odgrywają także działania CSR-owe.
Działania CSR-owe są szczególnie doceniane przez młode pokolenie. A co jeszcze jest dla nich ważne? Poza work-life balance istotny jest rozwój osobisty, możliwość podróży i delegacji, a także sposób pracy (hybrydowość). Ogromną rolę dla osób w każdym wieku odgrywają benefity.
Aż 78 proc. pracowników bierze pod uwagę opinie o firmie i jej renomę . Wiarygodność i rozpoznawalność to dwa kluczowe elementy, które przyciągają potencjalnych kandydatów. Ekspert Commplace jest zdania, że w związku z tymi danymi coraz więcej firm postawi – a na pewno powinno to zrobić – na budowę spójnej strategii employer brandingowej.