Społeczeństwo polskie starzeje się, podobnie jak ma to miejsce w całej Europie – wynika z danych OECD. Odsetek osób w wieku 45 do 64 lat w kraju wynosi 40 procent. Wskaźnik ten rośnie, a do końca dekady ma osiągnąć poziom 50 procent. Silversi, czyli osoby po 50 roku życia, stanowią wyzwanie dla pracodawców. Jakie benefity im zapewnić? Jak sprawić, by chętnie pracowali w naszej firmie?
W 1990 r. osoby w wieku 45-64 lata stanowiły 31,57 proc. populacji w wieku produkcyjnym. Jak wskazują prognozy, w 2023 r. ten odsetek wyniesie 40 proc., a w 2040 r. – 48,4 proc. PAPR podaje, że w Japonii w 2030 r. aż 30 proc. obywateli będzie miało więcej niż 65 lat. Prawie co piąta osoba (19,4 proc.) w Unii Europejskiej, czyli blisko 100 mln ludzi, ma 65 lat i więcej.
Zadaniem rządu jest realizowanie takiej polityki, która zachęca Pokolenie Silver do podejmowania pracy, a tym samym łatania braków kadrowych na rynku. Jak zachęcić przedstawicieli tego pokolenia do pracy w naszej firmie? Poza finansami jednym z kluczowych czynników są benefity.
Wyjazdy integracyjne jako cenny benefit
Zarządzanie zespołem wielopokoleniowym to ogromne wyzwanie dla menedżerów. Zetki, Millenialsi i pokolenia Silver mają różne podejście do kwestii światopoglądowych, społecznych, czy firmowych. Kluczowa jest integracja zespołów. Jednym z pożądanych benefitów przez Pokolenie Silver są wyjazdy integracyjne. Dlaczego? Pomagają one w zrozumieniu współpracowników.
– Zetki, Millenialsi i pokolenia Silver przynoszą ze sobą różnorodność perspektyw i wartości. Kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność integracji tych różnic. Dla Pokolenia Silver, wyjazdy integracyjne stają się pożądanym benefitem, będąc mostem łączącym różne pokolenia w duchu wspólnoty i zrozumienia. Jakie atrakcje zapewnić uczestnikom wyjazdu, by połączyć wymagania osób w różnym wieku? Pokolenie Silver często cenione jest za swoje doświadczenie życiowe i zainteresowanie historią. Zwiedzanie miejsc o znaczeniu historycznym, muzea czy zabytki kulturowe może być fascynującym doświadczeniem dla wszystkich osób. Dobrym pomysłem są warsztaty, takie jak malowanie, rzeźbienie czy nauka tradycyjnych rzemiosł – wyjaśnia Joanna Hoc-Kopiej z Dworu Korona Karkonosze, miejsca, które organizuje wyjazdy integracyjne.
Jakie jeszcze są zalety organizowania międzypokoleniowych wyjazdów integracyjnych? Spotkania podczas wyjazdów integracyjnych pozwalają pracownikom z różnych pokoleń lepiej zrozumieć swoje różnice i podobieństwa. Ta wzajemna akceptacja i tolerancja przekładają się na zdrowsze relacje w miejscu pracy.
Czego jeszcze oczekuje Pokolenie Silver?
W jednej z amerykańskich firm wprowadzono ubezpieczenie zdrowotne dla pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze godzin, szkolenia i elastyczny grafik. Świadczenia te pomogły zwiększyć odsetek pracowników firmy w wieku 50 lat i więcej z 7 procent na początku lat 90. do ponad 18 procent obecnie . Dane te pokazują, jakich benefitów potrzebują starsze osoby.
Coraz większa liczba osób starszych sprawia, że pracownicy szukają sposobów na pozyskanie osób 50+. Z badań wynika, że Silversi cenią sobie także pracę zdalną i możliwość samodzielnego decydowania o trybie pracy, czy ma być 8-godzinny czy 12-godzinny.
To, że starsi pracownicy mają za sobą lata doświadczenia, nie oznacza, że nie są chłonni wiedzy. Dla osób starszych możliwość odbycia dodatkowego szkolenia może jest niezwykle cenna. Dzięki temu pracodawcy mogą oferować benefity, takie jak szkolenia na miejscu, zwrot kosztów czesnego za studia, zajęcia certyfikacyjne, a także szkolenia online.
Cennym benefitem dla Silversów są dobre programy przedemerytalne. Na przykład pracodawcy mogą zaoferować plan oszczędnościowy ze świadczeniem wyrównawczym, który pozwoli im zaoszczędzić więcej pieniędzy na emeryturę. Alternatywnie firmy mogą pozwolić emerytom na kontynuowanie pracy w niepełnym wymiarze godzin po przejściu na emeryturę, aby zapewnić im dodatkowe źródło dochodu, ale bez pełnego obciążenia pracą.
Benefity dla Pokolenia Z, Millenialsów i Silversów są inne – każdy na pewnym etapie życia posiada zróżnicowane potrzeby. Istotne jest badanie ich i dopasowanie świadczeń pozapłacowych do oczekiwań.