Jak wynika z raportu sporządzonego na zlecenie Stowarzyszenia Branży Eventowej, w 2020 roku aż 26,9% zrzeszonych przedsiębiorców musiało zawiesić swoją działalność. Tymczasem eventy stanowią dziś konkretne narzędzie biznesowe. Firmy, które specjalizują się w ich organizacji, odgrywają więc coraz większe znaczenie. Są wśród nich takie, które potrafią pozyskiwać 1500 zapytań rocznie w sprawie organizacji wesel i imprez firmowych o łącznej wartości 30 000 000 zł. Na czym więc powinna się opierać strategia marketingowa firmy z branży eventowej?
Kiedyś organizowanie wydarzeń firmowych traktowano jako zbędny wydatek. Dziś event jest narzędziem niezbędnym w budowaniu długofalowych więzi i właściwej komunikacji marketingowej. Stanowi przy tym ważne narzędzie promocji, wsparcia sprzedaży oraz wzmocnienia wizerunku marki. Pojawił się także dodatkowy aspekt – problemy z rekrutacją.
Jak wynika z badania „Niedobór talentów”, opracowanego przez ManpowerGroup, 81% polskich pracodawców ma trudności ze znalezieniem nowych pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami. Te problemy sprawiają, że firmy zaczynają interesować się obszarem employer brandingu i szukać sposobów na zatrzymanie talentów i przyciągnięcie nowych. Jednym z nich jest organizowanie dla pracowników imprez integracyjnych czy team buildingowych. I to jest szansa dla branży eventowej. Jednak czy każdy potrafi ją wykorzystać?
Strategia marketingowa firmy z branży eventowej – w czym tkwi źródło przewagi konkurencyjnej?
– Event to spotkanie marki z konsumentem, którego celem jest wygenerowanie określonych emocji. – objaśnia Sebastian Kopiej, Wiceprezes Zarządu Dworu Korona Karkonoszy, miejsca specjalizującego się w organizacji imprez szytych na miarę, i Prezes Zarządu agencji PR Commplace. Dlatego ważne, by emocje stanowiły także ważny element strategii marketingowej firmy z branży eventowej.
– Każdy event przygotowywany jest z niemalże chirurgiczną precyzją jeżeli chodzi o planowanie i budżetowanie. Ma bardzo jasno sprecyzowane cele oraz założenia związane ze zwrotem z inwestycji. Ważne, by każdy z tych elementów stanowił źródło naszej przewagi konkurencyjnej, ujętej w planie strategicznym. – doradza ekspert.
O jeden krok do przodu
Właściwie opracowana strategia marketingowa firmy z branży eventowej musi zakładać nieustającą obserwację światowych trendów. Otoczenie rozwija się niezwykle szybko, a prognozowanie trendów, a nawet samo podążanie za nimi stanowi nie lada wyzwanie. Każdego dnia pojawiają się nowe narzędzia, które mogą stanowić ciekawy wyróżnik organizowanych przez nas eventów.
– Szerokie profilowanie demograficzne. Dywersyfikacja oferty. Ścieżki klienta online i offline – to jedne z nich. – wymienia Sebastian Kopiej. – Współczesny klient potrzebuje dokładnego zrozumienia jego potrzeb, zbudowania zaufania i trwałej relacji oraz komunikacji prostym językiem korzyści. – zauważa Sebastian Kopiej. Oprócz klientów korporacyjnych i biznesowych coraz bardziej znaczącą grupę zleceniodawców zaczynają tworzyć jednostki samorządu terytorialnego.
– Ważne, by strategia marketingowa firmy z branży eventowej obejmowała także ich potrzeby i specyfikę działalności. Bo o ile w przypadku firm i korporacji najbardziej „martwym okresem” są wakacje, to właśnie wtedy miasta i regiony intensyfikują swoje działania promocyjne w zakresie event marketingu. – zdradza ekspert z Commplace.
Strategia marketingowa firmy organizującej wesela
Jednym z najbardziej wyjątkowych eventów jest wesele. Z punktu widzenia organizatora, przygotowania do ślubu wymagają sporo pracy i zaangażowania. Każda młoda para chce, aby ta uroczystość była wyjątkowa, idealna i zgodna z zamierzeniami. Ponieważ planowanie wesela obejmuje szereg różnego rodzaju aktywności, strategia marketingowa firmy organizującej wesela powinna podkreślać owo kompleksowe podejście.
– Krok po kroku podpowiadamy jak podpisywać umowy z zespołem czy fotografem. Doradzamy co się sprawdza podczas wesela. Tłumaczymy po co są suflerzy weselni. Zdradzamy jakich tortów nie lubią goście weselni oraz przekazujemy Parze Młodej wiele innych, cennych informacji. – wylicza Katarzyna Bemsz, Kierownik Działu Sprzedaży w Dworze Korona Karkonoszy, gdzie w ciągu roku pozyskuje się 1500 zapytań w sprawie organizacji wesel i imprez firmowych o łącznej wartości 30 000 000 zł. – Każda Młoda Para otrzymuje również listę rekomendowanych zespołów, DJ-ów, fotografów, ciastkarni, fryzjerów, stylistów, oraz naszego doradcę od spraw trudnych i beznadziejnych, czyli Wedding Plannera. – dodaje ekspertka.
Profesjonalna firma organizująca wesela potrafi zrealizować nawet najbardziej szalone pomysły Młodej Pary. – Konstruując strategią marketingową należy skupić się na wszystkim, czego oczekuje klient, a jednocześnie głównie akcenty oprzeć na ofercie, która wyróżnia nas spośród konkurencji. – podpowiada Sebastian Kopiej.
Strategia marketingowa firmy z branży eventowej – najciekawsze rozwiązania
Żyjemy w dwóch światach – online i offline. Kilka lat temu szturmem do branży wtargnęły eventy wykorzystujące tzw. rozszerzoną rzeczywistość. Takie rozwiązania nie tylko zwiększają zaangażowanie uczestników, ale także wzmacniają doznania związane z kontaktem z danym przekazem. Dzięki VR nie tylko „dotykamy” tego, co jest dla nas niedostępne, ale wręcz przeżywamy konkretne doświadczenie, reagując na nieznane dotąd bodźce.
Nic jednak nie jest w stanie zastąpić spotkania z człowiekiem twarzą w twarz. – Trudno się zgodzić z twierdzeniami, że ludzie „pokochali” spotkania online. Tego typu wydarzenia to raczej próba znalezienia jakiejkolwiek alternatywy wobec panujących obostrzeń. – zauważa Katarzyna Bemsz z Dworu Korona Karkonoszy.
Były oczywiście odważne i często udane próby cyfrowego odtworzenia różnego typu wydarzeń. Ale w większość z nich była jedynie bladym substytutem atmosfery, jaką udaje się stworzyć tylko podczas spotkań „na żywo”. Dlatego te firmy eventowe, które będą w stanie dostrzec nadchodzące trendy i wyprzedzić je, odniosą największy sukces.