Zetka na rynku pracy. Jakich benefitów oczekują  pracownicy?

Dwór Korona Karkonoszy
Informacja prasowa

Zorientowanie na rozwój osobisty oraz wartości autoteliczne i społeczne – tak w skrócie można opisać Pokolenie Z. Osoby urodzone w latach 1997-2012 mają zupełnie inne oczekiwania wobec pracodawców niż Millenialsi. Ponad karierę i osiąganie sukcesów zawodowych stawiają cele związane z życiem prywatnym, w tym realizację własnych pasji i zamiłowań. Jakich zatem benefitów oczekują od pracodawców?

Pokolenie Z zrewolucjonizowało podejście do pracy. Pracodawcy muszą obecnie wykazywać się sporą kreatywnością i empatią, by zatrzymać młodych pracowników w firmie. Jak wynika z badania „Pokolenie Z na rynku pracy” dla młodych osób istotne są szczęście – 62 proc. z nich udzieliło takiej odpowiedzi, 60 proc. wskazało na rodzinę, a 56 proc. ceni możliwość realizowania pasji. Dla ponad połowy ważna jest także ekologia. Co mówią te dane pracodawcy?
Zetki chcą się identyfikować z firmą, w której pracują
Zetki oczekują od pracodawców, że ci zrozumieją ich potrzeby. Często szukają firm, które są społecznie odpowiedzialne i dbają o środowisko naturalne, a także o zdrowie pracowników. Bardzo cenią to, że firma jest społecznie odpowiedzialna – prawie połowa osób jest takiego zdania – a także możliwość godzenia pracy z życiem prywatnym.
Coraz częściej wokół biur powstają miejsca, które ułatwiają pracownikom organizację codzienności. Pożądanym benefitem są przedszkola przy pracy, które są dofinansowane przez pracodawcę, a także karty sportowe na wybrane zajęcia sportowe. Zetki poświęcają dużo czasu swojemu zdrowiu i pragną pracować w miejscu, które umożliwi im realizowanie hobby. Już teraz coraz więcej firm umożliwia pracownikom wykonywanie ćwiczeń w trakcie pracy. Godzinna przerwa na siłownię ma zachęcić ich do aktywności i zadbania o swoje zdrowie.
Co jeszcze jest ważne dla Zetek? Dla blisko połowy istotna jest reputacja firmy i atmosfera, dla 65 proc. – elastyczne godziny pracy, a dla prawie 60 proc. możliwość pracy twórczej. Jak na te potrzeby mogą odpowiadać pracodawcy?
Należy dobierać benefity do oczekiwań
Rynek benefitów zmienia się wraz z oczekiwaniami pracowników. Jeszcze 20 lat temu niewiele osób pomyślałoby, iż może mieć od pracodawcy bezpłatne przedszkole, karty przedpłacowe, dni wolne z powodu menstruacji, czy extra urlop w dniu urodzin. I to właśnie benefity związane z czasem odegrają kluczową rolę. Zetki będą oczekiwały od pracodawcy dużej elastyczności, a także dodatkowych dni wolnych. Zatem benefit w postaci extra urlopu z okazji urodzin na pewno będzie dla Zetek miłych dodatkiem.
45 proc. Zetek wskazuje, że ważna jest dla nich możliwość wyjazdów i podróży służbowych. Zatem w ramach benefitów warto organizować imprezy integracyjne, kilkudniowe szkolenia, teambuilding czy bale.
– W ramach benefitów warto zaproponować naszym pracownikom organizację imprez integracyjnych, które nie tylko umożliwiają im budowanie relacji i wspólną zabawę, ale również pozwalają na oderwanie się od codziennych obowiązków. Kilkudniowe szkolenia stanowią doskonałą okazję do podnoszenia kwalifikacji zawodowych, jednocześnie będąc formą inwestycji w rozwój zespołu. Oderwanie się od codziennych obowiązków i krótka przerwa w pracy są elementami work-life-balance tak ważnego dla współczesnych pracowników – mówi Joanna Hoc-Kopiej z Dworu Korona Karkonoszy, miejsca, które organizuje eventy dla pracowników z całej Polski i nie tylko.
Zetki oczekują od pracodawców nie tylko benefitów, ale i odpowiedniej atmosfery w pracy. Dla 62 proc. najważniejsze jest sprawiedliwe traktowanie, dla 59 proc. szacunek w miejscu pracy, a dla 55 proc. istotna jest tolerancja. Na kolejnych miejscach znajdują się równouprawnienie, uczciwość oraz wolność.
Dobierając benefity dla naszych pracowników, warto wyjść poza standardowy schemat myślenia. Wystarczy przeprowadzić ankietę wśród pracowników i sprawdzić, co tak naprawdę jest im potrzebne. Początek roku to dobry czas na to, aby wygospodarować budżet na benefity, jakich oczekują Zetki.

Kopiuj tekst Załączniki